Bornholm, Badehotel & Bobler inkl. færge 4 nætter fra 7.195,-

Flot resultat for 2023

Bornholm Hotels ApS, som består af Hotel GSH, Griffen Spahotel og Fredensborg Badehotel, havde et overskud i 2023 på kr. 1,2 mio. trods store investeringer.

Mange stamgæster

Vi havde egentlig budgetteret med et 0-resultat for 2023, så jeg er meget tilfreds med årets resultat, siger direktør Trine Richter fra Bornholm Hotels. Efter nogle rekordhøje resultater i 2021-2022 var vores forventninger således beskedne til 2023. Dels var der mange danskere, som efter corona-årene ville rejse udenlands, og dels bevirkede de stigende renter og fødevarepriser, at danskernes feriebudgetter var blevet mindre end i tidligere år. Samtidig var der store fald i den svenske og norske krone, hvilket gjorde det dyrere for svenskere og nordmænd at rejse udenlands. Udfordringer var der derfor mange af, men heldigvis har vi fået opbygget et meget stort stamgæstegrundlag, som skabte nogle gode udlejningstal på trods af den markedsmæssige modvind, forklarer Trine Richter.

Store investeringer

Resultatet for 2023 er også påvirket af, at vi igen i 2023 investerede store summer i vores hoteller – eksempelvis med etablering af en swimmingpool på Fredensborg Badehotel. I tråd med vores fokus på bæredygtig drift medvirker solceller til at skabe det varme vand til poolen, ligesom vi genindvinder energi fra hotellets drift. På Griffen Spahotel har vi re-designet hele spaområdet, ligesom vi har etableret en ny wellness afdeling med spabutik – og med ansættelse af vores nye spachef Tina Ebbesen Jensen, forventer vi en markant fremgang i antallet af spagæster i de kommende år, siger Trine Richter.

Godt arbejdsmiljø

Vi har også investeret i løsninger, der minimerer tunge løft og sørger for lettere arbejdsgange for vores medarbejdere. Endvidere brugte vi igen i 2023 mange penge på løbende at videreuddanne og udvikle vores medarbejdere. Vi har mere end 15 forskellige nationaliteter ansat, og jeg er stolt over, at vi på denne måde medvirker til at skabe god integration i en dagligdag, hvor alle arbejder på at realisere vores fællesmål om at skabe de bedst mulige ophold for vores gæster. Bornholm Hotels har en af den danske hotelbranches højeste medarbejdertilfredshedsmålinger, hvilket er medvirkende til, at vi har relativt nemt ved at tiltrække nye medarbejdere, siger Trine Richter.

Overenskomst er vigtig

Vores fokus på medarbejdertilfreds betyder selvfølgelig også, at vi har overenskomst med 3F/Horesta. Det er ingen hemmelighed, at det giver højere omkostninger at overholde overenskomsten end at stå udenfor, men jeg tror på, at glade medarbejdere er vejen til langsigtede resultater – og det er tydeligt, at mange af vores gæster netop vælger os, fordi vi har ordnede forhold for vores medarbejdere, så investeringen i ordnede og gode medarbejderforhold betaler sig, mener Trine Richter.

Skal ikke skabe overskud

Bornholm Hotels er ejet af C. E. Mogensen Fond, og C.E Mogensen - i daglig tale Calle – havde en vision om, at Bornholm Hotels skulle medvirke til udviklingen og skabelsen af arbejdspladser på Bornholm. Vi har således ikke til formål at opbygge nogen formue, idet alle overskud bliver geninvesteret i hotellerne, således at vi hele tiden kan være med til at udvikle Bornholm til glæde for bornholmere, gæster, medarbejdere og det bornholmske samfund, siger Trine Richter.